O bramborách

Brambory tvoří základ našeho jídelníčku. Jsou neuvěřitelně univerzální a skrývají více, než je o nich všeobecně známo. Každý Čech zkonzumuje asi 65 kilogramů brambor ročně. Víte ale, jak jsou zdraví prospěšné, jak je skladovat nebo uvařit?


Na podzim se sklízí pozdní brambory, kterou jsou co do výživového hlediska stejně hodnotné, jako ty rané.

Bez nadsázky můžeme tvrdit, že brambory jsou nejlepším potravinovým koncentrátem na světě. Jejich hlavní zásobní látkou je energeticky bohatý škrob, přesto mají výrazně méně kalorií než například bílé pečivo, těstoviny nebo rýže. Důvodem je voda, kterou brambora obsahuje asi ze 70 – 80 %. Brambory jsou i zdrojem vlákniny, která přispívá k pocitu sytosti. Jsou bohaté na minerály, vitamíny, bílkoviny a jsou téměř bez tuku.

Nutriční hodnotu brambor vytváří zejména obsah vitamínů (zdroj vitamínu C, vysoký obsah vitamínu B6), minerálních látek (za zmínku stojí vysoký obsah draslíku, kterého je v jedné bramboře tolik, jako byste snědli 3 banány, dále hořčíku, železa i selenu) vlákniny a antioxidantů (zejména u barevných odrůd).